Red Rose



Rabu, 27 Ogos 2014

MENGAPA MESTI BERPANTANG SELAMA 44 HARI?

Berpantang selama 44 hari memang menjadi amalan yang amat popular dalam kalangan masyarakat orang Melayu sejak zaman berzaman. Mengikut panduan perubatan moden, tempoh berpantang bersalin atau puerperium adalah dalam lingkungan 42 hari atau enam minggu. Tempoh ini dianggap sebagai tempoh pemulihan fungsi kewanitaan daripada segala gejala kecederaan serta tekanan jiwa dan mental. Pada ketika ini juga rahim mulai menguncup, mencerut dan mengecil seperti keadaan sediakala. Proses ini digelar involusi.

Mengikut ilmu perbidanan Melayu, pantang bersalin dimestikan genap 44 hari kerana itulah tempoh yang mencukupi bagi memulihkan organ kewanitaan "balik seperti sediakala". Selepas 42 hari, rahim telah mengecut dan pulang ke "sarang" iaitu balik ke rumahnya di bahagian pelvis atau di sudut ari-ari di atas tundun, tetapi mulut rahim atau pintu servik masih mentah, bengkak dan tersembul.

Disamping itu, urat peranakan di bahagian faraj masih sengal dan ngilu. Angin darah kotor atau angin merian masih berlegar-legar di salur darah di dalam rahim dan jika berjimak pada masa ini boleh menyebabkan angin merian berputar di seluruh sendi anggota. Kesan sampingannya akan dikesali oleh wanita itu sendiri, iaitu mudah alah pada persekitaran dan pemakanan, mudah uzur dan tertekan. Untuk mendapatkan kemantapan dan keselesaan fungsi organ kewanitaan, petua Melayu mengesyorkan sanggama hanya dimulakan secara aktif dan agresif selepas lapan minggu.

Setelah genap 44 hari, di rumahnya, rahim sudah pun pulih dan mulutnya kembali normal. Dengan atur cara rawatan dalam pantang yang cermat di sepanjang tempoh itu, kesihatan ujud anggota terpelihara serta dipertingkatkan. Pada hari ke 45, kewanitaan ibu bersalin pulang pulih seperti sediakala, bahkan lebih kemas daripada anak dara!!!

CARA PENGGUNAAN PRODUK DALAM WAKTU BERPANTANG.
===============================================
1. JAMU DEWI DARA 2 BOTOL ..rm48/sebotol
(WAJIB diamalkan lepas bersalin hari ke3, biasanya slps berurut terus makan sblom badan masuk angin dan sakit urat. JDD juga bantu lancarkan n banyakkn susu ibu. jamu ni nak taknak kena ada sbb dialah KUNCI kpd kesihatan. sgt mustahak sbb nak kecutkan rahim semula, pecahkan darah beku, lancarkan darah, lawaskan mmbuang n elak sembelit masa pantang)

2. BENGKUNG .. rm45/sehelai
(3 TALI ATAS DAN BAWAH UTK MUDAH KE TOILET)
(yg ni dah tentulah. kalau ceazer pun boleh guna, ikat longgar2)

3. HOT LOTION/COOL LOTION.. rm48/sebotol
(penting utk nak urut nanti/ sapu diperut/dahi/setiap sendi. kalau tak tahan yg panas, ambil yg sejuk. Boleh guna semasa mngandung utk elakkan strecthmark perut)

4. TUNGKU HERBA.. rm45/sebiji
(utk tuam kecutkan peranakan, turunkan darah nifas yg beku serta keluarkan angin)

5. PENCUCI WANITA BERUBAT +HERBA.. rm48/sebotol
(pencuci utk hindarkan bau hanyir nifas, pembasmi kuman dan elakkn vagina dr jangkitan kuman)

6. MAAJUN CINTA ADAM&HAWA .. rm48/sebotol
(utk membantu ibu mndapatkan ghairah kembali dan sbgai persediaan utk bersama suami sehabis pantang. Slps bersalin nafsu merudum serta dingin disbbkn faktor hormon atau perasaan fobia)

7. TUNGKU HERBA BABY .. rm12/sebiji
(utk tuam sekiranya baby kembung atau terkena angin pasang)

8. MINYAK TELON YUYU .. rm15/sebotol
(utk elakkan kembung perut, angin pasang & menghangatkan sendi baby)

9. HERBA MANDIAN IBU.. rm35/6sachet
(utk mnyegarkan tubuh ibu setelah penat meneran dan berjuang semasa bersalin. Memberikan ketenangan dan elakkan bau hanyir nifas)

10. MINYAK KELAPA DARA NEMO-VCO ...rm42/sebotol
(sbgai pengganti bedak & johnson baby oil. Bedak mmg wangi tp ia menyebabkn kerak2 daki. Lumurkan seluruh bdn baby slpas mandi trmasuk kepala utk elakkan kerak kuping di kepala dah celah telinga. Kulit baby akan mnjadi halus n bersih. Ibu pula digalakkan minum VCO semasa pantang utk mengembalikan kekuatan antibodi tubuh. Diminum sewaktu hmpir bersalin sebagai minyak selusuh. Diurutkan ke perineum semasa mngandung utk mengelakkan koyakkan dan tidak perlu digunting semasa meneran)

11. MASKER INTIM .. rm30/sebotol(diguna setelah nifas hampir kering. utk rawat luka jahitan spya cepat kering n bercantum. utk mngecilkan lubang vagina dan mencantikkan bibir vagina yg menggeleber akibat bersalin. mmbantu mnggebukan pipi vagina yg mengempis n berkedut setelah melahirkan serta memberikan warna "pink" semulajadi pada vagina. pndekata vagina segar n remaja kembali.

12. SABUN LULUR KASIH.. rm36/sebiji
(utk lulur bhgian2 yg berkuping dan gelap/hitam disbbkan hormon mengandung spt dicelah peha, perut, leher dan tengkuk)

13. JAMU DEWI SUCI .. rm65/sebotol
(WAJIB digunakan selepas hari ke 45. utk pastikan tiada trdapat sisa2 nifas yg tertinggal. mengecutkan rahim secara drastik n mngembalikan "batu meroyan" ke dlm sarang atau ke kedudukan asal. mngetatkan vagina spt sblom melahirkan malah lbih ketat dr anakdara)

14. SUSUKAN QALBU..rm40/sebotol
(digunakan seminggu selepas insert JDS. Bkn sahaja membersihkan keputihan tetapi menjadikan cik-V ketat sehingga 500%, mantap dan padat persis anakdara)

(SUSUNAN ADALAH MENURUT KEPENTINGAN PENGGUNAAN PRODUK)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan